Top-level heading

Archaeological Materials Science - Scienza dei Materiali Archeologici

Laurea Magistrale ARCHelogical MATerials Science (ARCHMAT)

ERASMUS MUNDUS JOINT MASTER ARCHAEOLOGICAL MATERIALS SCIENCE

L'obiettivo principale della Laurea Magistrale in Archaeological Materials Science (ARCHMAT) è fornire una piattaforma comune e integrata per studenti provenienti da diversi contesti educativi (ambiti scientifici e umanistici) per apprendere i metodi scientifici avanzati applicati allo studio dei materiali archeologici.

La Laurea Magistrale ARCHMAT ha lo scopo di formare professionisti altamente specializzati dotati delle conoscenze, abilità e competenze necessarie nel settore emergente dell'archeometria, cioè l'insieme delle scienze fisico-chimiche e biologiche applicate allo studio di materiali archeologici.

La Laurea Magistrale ARCHMAT risponde alla crescente esigenza di promuovere e rafforzare gli sforzi europei nella costruzione di una piattaforma comune per l'istruzione superiore attraverso titoli congiunti e, allo stesso tempo, sviluppare un progetto in grado di sfruttare e valorizzare l'immenso potenziale scientifico collegato al patrimonio archeologico presente nell'area del Mediterraneo, e alle professionalità ad esso collegate.

Studenti universitari di tutto il mondo possono acquisire nuove competenze in un programma multidisciplinare e integrato, e nello stesso tempo condividere la loro esperienza in un ambiente multiculturale. Tali competenze vengono sviluppate attraverso un percorso formativo con crescente livello di complessità, incentrato su uno schema di mobilità obbligatorio di tutti gli studenti dalla Università di EVORA (Portogallo) (1° semestre 30 cfu) all'Università Aristotele di Salonicco (Grecia) (2° semestre 30 cfu) alla Sapienza Università di Roma (3° semestre 30 cfu). Il quarto semestre del corso di studi (30 cfu) viene dedicato al lavoro di tesi sperimentale in una delle tre Università consorziate, in collaborazione con altri partner associati.

web pagehttps://www.erasmusmundus-archmat.eu/

Coordinatore CdS: Prof. Donatella Magri

donatella.magri@uniroma1.it

The Erasmus Mundus Joint Master in Archaeological Materials Science (ARCHMAT) is a 2-years (120 ECTS) fully joint Programme focusing on the application of scientific techniques to the study and conservation of archaeological assets. It is delivered by a consortium of 3 Degree-awarding HEIs from Portugal (Universidade de Evora), Greece (Aristotle University Thessaloniki) and Italy (Sapienza Università di Roma) and a satellite network of EU (Portugal, Greece, France, Italy, Spain, Belgium) and non-EU  (Israel, China, Brazil and Colombia) academic and non-academic Associated Partners of 8 HEIs, 4 Museums, 3 Research Laboratories, 4 SMEs, 1 National Governmental Institution, 1 Civil Society Organization, 1 ENIC-NARIC Agency.

Excellent students possessing either a Science or a Humanities educational background are eligible to apply. A compulsory mobility track Portugal-Greece-Italy is envisaged for the first 3 semesters with the 4th semester dedicated to Theses. ARCHMAT Associated partners complement the curriculum by providing theoretical/practical/field seminars/workshops and by co-hosting internships for ARCHMAT Theses. The curriculum includes modules in transversal skills including Project Management, IT tools, Entrepreneurship and Scientific writing. Upon successful completion, a Joint ARCHMAT Degree diploma is delivered.

At system level, ARCHMAT raises awareness on the importance of preserving archaeological assets in Europe and worldwide. At institutional level, ARCHMAT reinforces the internationalization strategy and foster the adoption of the European Approach for Quality Assurance. At individual level, ARCHMAT forms professionals equipped with the multisectoral and transversal knowledge, competences, and skills necessary to enrol in PhDs or develop a career in the private (Restoration/Conservation SMEs, private profession) or public sector (Museums and Cultural Heritage National and International Institutions) in the broad Cultural Heritage research field.